استراتژی هوش مصنوعی برای توانمند سازی تیم HSE در صنعت

چگونه دستیار هوشمند HSE عملکرد تیم را متحوّل می کند؟        

با ورود هوش مصنوعی به عرصه صنعت، سرعت انجام فرایند ها در شرکت های همگام با فناوری، افزایش چشمگیری داشته است. در این مقاله میخواهیم به نقش هوش مصنوعی در تقویت و تسهیل عملکرد تیم HSE  بپردازیم . در صورت علاقه با ما همراه باشید.

بر اساس گزارش IADC از سال ۲۰۲۰، میانگین ساعات کار در سه ماهه چهارم ۳۳۶ درصد بیشتر از سه ماهه اول سال است، در حالی که حوادث قابل ثبت به طور متوسط ۳۷۰ درصد بیشتر است. این بدان معناست که هرچه صنعت بزرگتر باشد، میزان عملیات تولید و بهره وری افزایش یافته و بالطبع میزان حوادث، تلفات و LTI نیز بالا خواهد رفت. در این میان تطابق با استانداردهای هر صنعت  می تواند تا حدی از هزینه ها پیشگیری نماید. با اینکه تیم HSE تحت فشار بودجه هستند اماضمن طراحی و اجرای رویه ها و استانداردهایی مانند API 54 و دستورالعمل های IADC ،تمام تلاش خود را برای ایجاد یک محل کار ایمن و یک فرهنگ ایمنی قوی انجام می دهند.

از آن جا که در صنایع حفاری، پالایشگاه ها و صنایع تولیدی تیمHSE  نقش تعیین کننده ای دارد، بر آن شدیم  جهت تقویت تیم و تسهیل وظایف آن ها فناوری را به خدمت گرفته و با خودکار سازی بخشی از کار، فرصتی را برای مدیریت و ارزیابی ریسک و همچنین آموزش بهینه نیروها و تیم فراهم کنیم.

در پروژه های بزرگ و عملیات عظیم  صنعتی، کنترل صدها چک لیست، آموزش ۵۰تا۱۰۰ پرسنل ایمنی، تسلط بر استانداردها و پیاده سازی بیش از ۱۰ معیار API 54 در موقعیت های متفاوت، تهیه گزارش های بازرسی، شرکت در ده ها جلسه روزانه و هفتگی و مدیریت ریسک عملیات های حیاتی پیچیده  مثل دکل حفاری خشکی یا دریایی، در حیطه ی مسئولیت تیم HSE می باشد که با در نظر گرفتن عوامل انسانی، نیاز به برقراری روابط، درک و کنترل هیجانات در محیط عملیاتی سخت  بوده  که حقیقتاً خارج از ظرفیت نیروی انسانی است.

از طرفی کارخانه‌های سازنده که به صورت قراردادی کار می‌کنند،  باید ده‌ها کارگر فصلی و نیروی انسانی را براساس پروژه‌ی در حال انجام، استخدام و آزاد نمایند. از آنجا که زمان پروژه محدود است، آنها باید هزینه، نیروی انسانی و تمرکز زیادی را صرف استخدام کارگران ساده کرده و افسران ایمنی را برای آموزش آنها به کار گیرند .در حالیکه افسران ایمنی باید پس از مشاهده  و بازرسی از سایت، صدها نفر ساعت را صرف وارد کردن داده ها به سیستم نموده و سپس زمان بیشتری را صرف تجزیه و تحلیل داده ها کنند تا از آن داده ها برای تصمیم گیری، گفتگوها و آموزش ها در جلسات روزانه استفاده نمایند. بنابراین آموزش نیروهای فصلی جدید وقت وانرژی زیادی از آنها خواهد گرفت. ضمن آن که کار با کارگران فصلی و افراد تازه کار به معنای ریسک بالاتر، نرخ  تصادفات بالاتر و در نتیجه اتلاف زمان،انرژی و هزینه بیشتر در پایان پروژه است.

فرادید یک راه حل نرم افزاری و یک دستیار هوشمند برای ساده کردن مسئولیت های تیم بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) در محیط های صنعتی طراحی نموده، این دستیار مجازی با بهره گیری از فناوری های پیشرفته هوش مصنوعی  روشی ریسک محور و همسو با معیارها و استانداردهای  صنعتی مانند استانداردهای API، OSHA و ISO را اتخاذ می کند.

ما با حذف تلاش‌های دستی و ارائه داده‌های خودکار، نشانگرها و داشبوردهای آماده و قابل اعتماد، حمایت از متخصصان  HSE  را در اولویت قرار داده تا آن ها بدون زحمت برعوامل انسانی و ابتکارات آموزشی تمرکز کنند. این برنامه سفر عملیاتی خود را با ارتباط با منابع داده تأسیساتی مانند دوربین مدار بسته، حسگرها و نرم افزار آغاز می کند و به طور سیستماتیک اطلاعات مربوطه را با استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی بینایی کامپیوتر، مدل‌های پایه GenAI و الگوریتم‌های یادگیری ماشین، جهت ارزیابی ریسک گردآوری می کند، سپس دستیار هوشمند به طور خودکار اعمال و شرایط ناایمن را شناسایی نموده، بعد از تفسیر داده ها، گزارش های جامع با شواهد پشتیبان تولید کرده و طبق برنامه های از پیش تعیین شده مداخله می نماید که این امر ضمن تقویت تیم HSE موجب پیشگیری از ریسک  وخطرات قریب الوقوع می گردد.

دستیار هوشمند HSE  اینجاست تا با ارائه راهکارهای نوین و تقویت تیم‌ ایمنی، ارائه اطلاعات عمیق، مداخلات هوشمندانه و داده‌های مربوط به رفتار در محل کار ، آن ها را قادر سازد تا به تصمیمات استراتژیک، سریع‌تر و مؤثرتر در مواجهه با ریسک‌ها دست یابند. در نهایت، هدف فرادید به عنوان یکی از پیشگامان فناوری، ارتقای سطح ایمنی، بهداشت و محیط زیست و ایجاد فرهنگ ایمنی، محیط کاری ایده‌آل و ایمن در هر سازمان و صنعتی می باشد.